Roselie

Verloskundige en moeder van Julie-Janne en Lili-Rose.

10.1.08

GeboorteTENS

Baren zonder zorgen staat er voorop de informatiefolder geschreven. Wie wil dat nou niet? Ik wilde het in ieder geval wel. Transcutane Elektro Neuro stimulatie oftewel zenuwprikkeling met elektrische stroom die door de huid gaat. Een vorm van pijnbestrijding. Kort door de bocht uitgelegd: een TENS apparaatje blokkeert pijnprikkels door elektrische pulsen en dit zou moeten leiden tot pijnverlichting.

38 weken zwanger. Ik zit samen met de vader van mijn kinderen op bed met een lekker kopje thee en een dvdtje in mijn hand. Een heerlijk romantisch avondje? Nee, we gaan het TENS apparaat, de Birth uitproberen, want je weet maar nooit het zou zomaar opeens kunnen gebeuren. We liggen dubbel van het lachen, waarom, geen idee. De plakkers op mijn rug die na 3 keer plakken nog niet goed zitten. Het instellen van het apparaatje, de laagste stand kietelt en de hoogste zorgt ervoor dat je tegen het plafond aan zit. De dvd die ondanks dat hij zo duidelijk is continu een stukje wordt teruggespoeld of de vader van mijn kinderen die vraagt mag ik nu ook eens op het knopje drukken. We zijn ontspannen ondanks dat we allebei de bevalling van Julie op ons netvlies hebben staan. Het apparaatje gaf ons een veilig gevoel en daarom hadden we lol. Het is inderdaad baren zonder zorgen en het gekke is, ik heb het apparaatje nog niet eens gebruikt tijdens de bevalling. Het ging te snel. De ene wee na de andere wee. Niemand die me mocht aanraken en dus al zeker geen plakkers op mijn rug mocht plakken. Daarbij was het zo heftig dat ik waarschijnlijk continu het knopje van het TENS apparaat ingedrukt had moeten houden. Het was gewoon niet nodig want 2 uur later had ik Lili-Rose in mijn armen. Waarom klopt die uitdrukking baren zonder zorgen dan toch voor mij? Omdat dit apparaatje me door de nachten van harde buiken, oefenweeën en voorweeën heen heeft geholpen. Na één nacht wakker te hebben gelegen en er de volgende nacht hetzelfde dreigde te gebeuren ben ik de TENS methode voor mijn nachtelijk gerommel gaan gebruiken. Na een uurtje zakte de pijn dan af en kon ik vervolgens weer heerlijk slapen, na de bevalling hielp het apparaat mij mijn bekkenpijn te verlichten en bovendien gaf de aanwezigheid van het apparaatje in huis ons een veilig gevoel. Er was altijd nog iets voor handen wat we konden gebruiken als de bevalling niet zo verliep zoals we zouden willen.

Een maandje verder gebruikten we de TENS methode nog steeds voor de bekkenklachten en de lage rugpijn. De telefoon gaat een vriendin van mij is in tranen; “We zijn al 24 uur bezig met weeën maar volgens mijn verloskundige is dit nog steeds niet het echte werk en zijn het maar voorweeën”. “Je moet nu komen ik hou dit nooit vol”. “Het TENS apparaat”, roep ik en zo gezegd zo gedaan. 6 uur later krijg ik een telefoontje, we hebben een meisje en ik had het nooit zonder dat apparaatje gekund.

Wat mij betreft dus een aanrader.

www.GeboorteTENS.nl

2 Comments:

At 8:23 p.m., Anonymous Anoniem said...

Hoi roselie,

Wat toevallig dat ik je stukje net lees. Ik was vandaag zelf op de verloskundige praktijk. Ik ben namelijk 20 weken zwanger. Ik zag toen de folder van het TENS apparaat liggen. Ik heb hem meegenomen naar huis. Mijn man zei meteen doen, ik twijfelde nog, omdat ik dacht dat verloskundige het niet zo hebben op pijnstilling. Nu ik jou stukje lees zie ik dat ik ongelijk had. Alleen had ik een vraagje heb jij ook ervaring met de femina. Ik denk er namelijk over om het apparaatje te kopen. Het is tenslotte mijn eerste zwangerschap en je weet maar nooit hoeveel ik hem in de toekomst nog nodig heb:)

ik hoop dat je kunt reageren. alvast bedankt voor de moeite.

groetjes elsje

 
At 4:03 p.m., Anonymous Anoniem said...

hoi,

ik zat ook te twijfelen, maar na jou verhaal ben ik nu toch overstag. duurt nog even maar ik ben nu al rustiger :)

doei de mama van roosje

 

Een reactie posten

<< Home