Roselie

Verloskundige en moeder van Julie-Janne en Lili-Rose.

15.9.07

Het drama dat peuterspeelzaal heet.


Het was zover. Mijn kleine meisje mocht voor het eerst naar de peuterspeelzaal. Wat kon hier nou mis aan gaan? Julie kende de peuterspeelzaal en kende de juf van samenspel (clowntje piet) Het is tegenover ons huis. Alle kindjes huilen bij afscheid en moeders hebben het er vaak moeilijker mee dan de kinderen zelf. Gelukkig moest ik werken en was deze klus bestemd voor de papa van Julie en Julie huilt nooit bij haar papa. (zegt hij) Julie had er zin in. Een vrolijke ochtend, eindelijk haar nieuwe K3 boterhamtrommeltje gevuld en alles in haar nieuwe rugzak. Op naar de peuterspeelzaal. Het afscheid ging goed. Julie zwaaide zelfs, alleen daarna werd alles opeens anders. Toen de vader van Julie onze lieve dochter weer na 3 uur ging halen, kregen wij een heel andere dochter terug. Twee uur lang heeft ze in de armen van haar vader gehuild. Ontroostbaar. De meest verschrikkelijke verhalen kregen we van haar te horen. Ze had het over slaan, luier verschonen, huilen, vallen en vooral over niet leuk op school. De volgende dag was mijn lieve kleine meisje veranderd in een totaal ander kind. Huilbuien en woedeaanvallen, geen idee wat ik met haar aan moest. De volgende peuterspeelzaal dagen waren drama. Julie was totaal overstuur bij het afscheid nemen, gillend en schoppend. Er waren twee begeleidsters nodig om haar vast te houden, daarbij stond ze bij het ophalen vervolgens weer of nog steeds overstuur te huilen.

Iets wat leuk had moeten zijn, was gewoon verschrikkelijk. In plaats dat ik mijn vrije ochtend kon gebruiken voor opruimen, lag ik alleen maar te huilen in bed. Julie was na een paar dagen peuterspeelzaal totaal veranderd. Ik had een zenuwkindje met verlatingsangst, weg mijn lieve vrolijke, dansende en zingende dame. Ik vond het verschrikkelijk om te zien. Overgeven, aan haar tong plukken, op haar vingers kauwen en heel de nacht wakker worden met nachtmerries. Daarbij kon ik haar nergens meer alleen laten. Julie hing echt letterlijk aan mijn been. Geen opa en oma meer en geen papa meer, alleen nog maar mama en drama als die er 1 seconde niet in beeld was.
Het was weekend en geen peuterspeelzaal, maar Julie was nog steeds over haar toeren. Het hele weekend zei ze school is niet leuk, papa komt zo, mama komt zo en als we langs schooltje liepen ging mevrouw trillen van angst. Dit kon toch niet de bedoeling zijn van een peuterspeelzaal. Zou ze te jong zijn of past deze peuterspeelzaal niet bij haar. Wat doe ik haar aan dacht ik en met deze instelling bracht ik haar dinsdag naar de peuterspeelzaal. Na een gesprek met haar juffie, komt het er op neer dat ik moet doorzetten, dat dit nou de peuterpuber fase is, dat Julie een drammerig kindje is, waar ik veel problemen mee kan krijgen, dat het door mijn hormonen komt en dat het komt omdat er een baby aankomt. Het zal allemaal wel, maar na nog twee korte bezoekjes peuterspeelzaal stegen de zogenaamde hormonen me naar mijn hoofd en haalde ik haar ervan af. Wat een goed gevoel gaf dat zeg. Daarmee had ik Julie nog niet terug. Dat duurde wel zeker 2 weken, maar iedere dag zag ik steeds meer terug komen van mijn lieve vrolijke meisje.

Zou ik ooit nog de stap durven te nemen om Julie naar een peuterspeelzaal te brengen?

8 Comments:

At 9:41 p.m., Anonymous Anoniem said...

Dat is verdrietig. Ik had zelf niet zo'n goed gevoel bij de peuterspeezaal van anna. Zij werd er heel stil van en toen ben ik er toch maar naar eentje verderop gegaan en dat vond anna wel leuk. Wat ik wil zeggen is dat misschien is je kind er wel niet aan toe, maar misschien is het ook al wel de verkeerde peuterspeelzaal. Past het niet bij haar. Succes in ieder geval.

groetjes de mama van anna

 
At 3:01 p.m., Anonymous Anoniem said...

Hé Roos, via Hyves kwam ik op je site terecht en heb evevn rond zitten neuzen. Allereerst GEFELICITEERD met je zwangerschap, wanneer ben je uitgerekend? En wat een heerlijk poppetje heb je! Ik vond het heel leuk om over je leven te lezen, sommige dingen ook heel herkenbaar (heb zelf ondertussen een klein ventje van 6 maanden ;-)). Doe de groeten aan Carlos! Liefs, Mirjam (Jericholaan)

 
At 4:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

HOI Moeder van julie-janne

Wat een erg vervelend verhaal zeg, ik vind het echt super dat je haar eraf hebt gehaald. Hie je het beschrijft vind ik echt niet normaal. Ik had nog een idee, misschien is de peuterspeelzaal van een vrije school wat... Mijn zoontje van 2,5 zit daar het is voor ons een goeie, warme omgeving met mooie rituelen en niet te veel kindjes, een mooi ritme van de dag, Nou ja, misschien vind je het belachelijk dat ik zomaar schrijf maar ik kwam dit tegen en het raakte me echt. succes ermee. liefs
gerdien
moeder van ilja en joscha

 
At 12:21 a.m., Blogger Roselie said...

Hoi Gerdien,

Allereerst dank je voor je reactie. Ik vind het helemaal niet belachelijk dat je dit schrijft. Ik heb zelfs naar je tip geluisterd. Meerdere mensen hadden het me al geadviseerd. Nu probeer ik het op een vrije school heel langzaam weer op te bouwen, maar helaas zeggen ze daar ook dat ze flink beschadigd is. Maar we bouwen het nu heeeeeeel langzaam.
en ik heb er nu wel een goed gevoel bij.

groetjes de mama van Julie Janne

 
At 1:24 p.m., Blogger Unknown said...

Hoi Hoi,

Wat een verhaal.
Ik zit nu met hetzelfde probleem.
Het is bij mij niet zo erg als bij jou kindje, maar hij verandert wel en wil er ook niet heen.
Ik wil hem er eigenlijk afhalen, maar weet niet of ik daar goed aan doe.
De juffen zeggen door gaan.
Ik zou graag van je willen weten hoe het verder is gegaan.

Groetjes carooline

 
At 12:59 p.m., Anonymous Anoniem said...

Hoi,

Ik ben een kinderdagverblijfleidster in zwolle.

Zelf ben ik groot voorstander dat kinderen een dagje naar een opvang gaan. Hier leren kinderen toch andere dingen dan thuis en doe je ook andere dingen. daarnaast denk ik ook dat het goed is voor de band tussen ouders en kind omdat je dan niet 24 uur per dag aan elkaar vast geplakt zit.

Ik schrok wel heel erg van je verhaal hierboven over Julie, ik denk dat er bij het kinderdagverblijf waar zij heen gegaan is toch iets niet helemaal goed ging, wij hebben nog nooit kinderen mee gemaakt die het zo erg vonden om bij ons te zijn.
wel maken we vaak mee dat kinderen zeggen dat ze niet willen maar zodra papa en mama weg zijn hebben ze de grootste pret. gelukkig kun je dit bij het ophalen wel zien en hebben ze ook de grootste verhalen over wat we allemaal gedaan hebben die dag.

Ik denk dat het belangrijk is dat je een plek vind die jij en je kind allebei prettig vinden. Dit kan best betekenen dat het even zoeken is voordat je op de goede plek zit.

Groetjes M

 
At 2:51 p.m., Anonymous Anoniem said...

Dat kindje is DUIDELYK Mishandelt want geloof Altyd je kindje . En pak die psz aan

 
At 2:55 p.m., Anonymous Anoniem said...

Kom op zeg we weten allemaal dat psz en op die manier een kind reageert dat het behoorlyk Fout gaat dat heet mishandeling en Misbruìk als ik dat 1 x merk .dan maak ik korte metten met diegene en goed ook

 

Een reactie posten

<< Home