Roselie

Verloskundige en moeder van Julie-Janne en Lili-Rose.

24.8.05

Inbakeren

Aangezien ik nog steeds geen antwoord had op de vraag van de arts van het consultatie- bureau, ("Kent Julie het verschil tussen wakker zijn en slapen wel?"), ging ik verder opzoek naar het antwoord. Een tip van de arts was dus inbakeren.
Inbakeren: je baby stevig in doeken wikkelen. Het heeft een kalmerend effect, omdat de baby zichzelf niet meer waker ‘schrikt’ door haar eigen aangeboren schrikreflexen en haar maaiende armpjes. Hierdoor slaapt zij sneller en dieper in en slaapt je baby ook langer door. Vooral baby’s die veel huilen en zich moeilijk aan de slaap kunnen overgeven hebben baat bij inbakeren.
Volgens de theorie dus een ideale oplossing voor Julie. Echter hadden wij al een ervaring met inbakeren opgedaan in het ziekenhuis en deze was niet bepaald goed bevallen. Een grote stevige zuster had toen Julie stevig in de doeken gewikkeld en haar in haar glazen ziekenhuisbedje teruggelegd met de opdracht voor moeders: "Laat haar liggen, hoe hard ze ook huilt". Nou dat was al snel geen huilen meer, maar gillen. De vader van Julie en ik kregen er gewoon tranen in onze ogen van, waarop de vader van Julie na een kwartier zei: “Die zuster heeft niet gezegd dat ik haar niet mocht oppakken”. Je raadt het al: een paar seconde later lag Julie in haar vaders armen na te snikken. Dit verhaal vertelde ik dus ook meteen aan de arts van het consultatiebureau. Toch nadat heel veel mensen tegen mij zeiden: "Probeer dat inbakeren nou! Ook al leer je het haar maar aan, dus eerst 2 minuten en dan weer eens 5 minuten, net zolang totdat ze eraan is gewend". Oké dacht ik, ik probeer het nog 1 keer. Het inpakken vond Julie een heerlijk gevoel, maar eenmaal ingepakt weggelegd, stelde ze meteen haar stembanden inwerking. Ruim 5 minuten lang en toen kon ik het niet meer aanhoren. Ontroostbaar was ze en mijn hart brak in 100.000 stukjes. Wat had ik mijn dochter nu weer aangedaan!? Ik beloofde haar plechtig dat ik het nooit meer bij haar zou doen en al wiegend in mijn armen viel Julie daarna in een diepe slaap.
Inbakeren is dus helaas voor ons geen goede oplossing.