Roselie

Verloskundige en moeder van Julie-Janne en Lili-Rose.

19.8.05

Babymassage

Aangezien ik toch iets moest doen met het advies van de arts van het consultatie- bureau, ben ik in mijn studeerkamer gaan zitten met om me heen alle babyboeken die ik in mijn bezit heb. Nu moest ik alleen nog een keuze maken welk boek ik als eerste zou gaan lezen. Die keuze was snel gemaakt . Ik pakte het dunste boekje ertussen uit, dit vanwege mijn enorme concentratievermogen. Genaamd: Babymassage, communiceren met je handen. 85 bladzijdes, grote letters en plaatjes, ideaal dus. Het boekje was zo gelezen. Nu moest ik alleen nog een geschikt moment zien te vinden om de Shantala massage toe te passen.

Masseren op de Shantala wijze, is een ritmische manier van aanraken waarbij er nauwelijks sprake is van duwen of drukken. Het gewicht van de eigen ledematen is voldoende. Het mag echter niet kriebelen. Het is belangrijk dat de ouder steeds contact houdt met het kindje. Zowel lichamelijk als geestelijk. Dat betekent dat er altijd een hand op het lichaam van het kind is en er constant oogcontact plaatsvindt als dat mogelijk is. Een volledige babymassage neemt ongeveer 20 minuten in beslag.

Aangezien Julie toch al wakker was en absoluut geen honger kon hebben, ging ik me voorbereiden. Celstofmatje voor het geval dat er geplast of gepoept word, baby massage olie, schone luier, klassieke muziek van Nigel Kennedy. ( de cd van het concert waar we hoogzwanger naar toe zijn gegaan.) en natuurlijk het boekje met de handgrepen erin.

Met volle moed begonnen we aan de massage, hopende dat ik maar iets geërfd had van de vrouw met de magische handen. In het begin van de massage begonnen Julie haar beentjes behoorlijk te trappelen. Het getrappel ging langzaam over in rustig uitstrekken met haar handjes die langzaam open vielen en al snel kwam het gapen. Na 10 minuten lag Julie in coma. Rust was bereikt, Ritme met de cd (vandaar geen reinheid) en regelmaat, dat moeten we morgen maar weer zien, maar volgens mij was de massage geslaagd.